سئـوتک

معتبرترین مرکز خدمات سئو در ایــران

Professional Electronic Marketing Agency

با ما تماس بگیرید ( 10 خط ویژه )

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی (advertorial) که گاهاً به شکل “رپرتاژ آگهی” نیز نوشته می‌شود، نوعی از تبلیغات در قالب محتوای نوشتاری است. واژه‌ی advertorial ترکیبی از کلمات advertisement و editorial است. بر اساس دیکشنری مریام وبستر۱ استفاده از این واژه برای اولین بار به سال ۱۹۴۶ میلادی باز می‌گردد. اما رپورتاژ آگهی چیست؟ در این مقاله از وب‌سایت ابوالفضل دانش به بررسی رپورتاژ آگهی خواهیم پرداخت.

تعریف رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که در اصل در قالب یک گزارش ارائه می‌گردد. در واقع مخاطبان رسانه گمان می‌کنند که یک گزارش کاملاً بی‌طرف به آن‌ها ارائه می‌شود، در صورتی که اینطور نیست. تمام آن چیزی که مخاطبان می‌بینند، می‌خوانند و یا می‌شنوند در حقیقت تلاشی هدف دار و سازمان یافته شده برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول است.

رپورتاژ آگهی

در انتشارات چاپی، تبلیغات معمولاً به منظور مشابه سازی با یک مقاله نوشته می‌شود و غالباً به عنوان یک داستان خبری درست و مستقل به نظر می‌رسد. در تلویزیون تبلیغات بیشتر شبیه به ارائه ای با هدف اطلاع رسانی از یک محصول و یا خدمات است. این نوع از تبلیغات یا آگهی بازرگانی است و یا بخشی در یک برنامه‌ی تلویزیونی. در رادیو نیز تبلیغات بیشتر آگهی‌های رادیویی و یا گفتگویی مابین گوینده و نماینده (فردی از طرف آن کمپانی خاص) است. مفهوم رپورتاژ آگهی‌های بر پایه‌ی اینترنت با تبلیغات همسان۲ (Native Advertisement) مرتبط است.

به بیان دیگر، رپورتاژ آگهی یکی از مرسوم‌ترین و مفیدترین روش‌های تبلیغات اینترنتی و برندینگ است که حتی بزرگ‌ترین برندهای دنیا برای معرفی محصول و یا خدمات جدیدشان از آن استفاده می‌کنند. به دلیل تأثیرگذاری غیر مستقیم، مخاطبان غالباً ترغیب شده و تمامی مطلب را مطالعه خواهند کرد.

انواع رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی‌ها در سه گروه کلی دسته بندی می‌شوند:

  • رپورتاژ آگهی‌ها تصویری (Image advertorial): سازمان تبلیغ کننده مایل به ایجاد تصویری دلخواه از سازمان و یا محصولات آن بین خوانندگان است.
  • رپورتاژ آگهی‌های فاعی (Advocacy advertorial): سازمان از دیدگاهش نسبت به موضوعات بحث برانگیز دفاع کرده و آن‌ها را توضیح می‌دهد.
  • رپورتاژ آگهی‌ها  ژورنالیستی (Journalism advertorial): هدف سازمان جلب توجه رسانه به خود و یا موضوعی خاص تعریف می‌شود.

انتشارات

رپورتاژ آگهی‌ها از نوع تبلیغات سنتی که به منظور شبیه سازی با مقاله ای که در انتشارات پدیدار می‌شدند طراحی می‌شد، متفاوت است. چاپ تبلیغات کاملاً مشابه با داستان‌های روزنامه‌ها و مجلات، از نظر اکثریت نشرها امکان پذیر نیست. تفاوت ممکن است نامحسوس باشد. گاهی ممکن است واژه‌هایی مانند “بخش تبلیغات ویژه” که توصیف کننده‌ی یک رپورتاژ آگهی هستند استفاده شوند. لحن رپورتاژ آگهی بیشتر به اعلامیه‌های مطبوعاتی نزدیک است تا به داستان‌های خبری.

رپورتاژ آگهی همچنین می‌تواند در یک بخش کامل از یک روزنامه دقیقاً همانگونه که دیگر بخش‌های غیر محتوایی قسمتی را به خود اختصاص می‌دهند، چاپ و ارائه شود. این بخش‌ها غالباً در قطع کوچک‌تر، کاغذی متفاوت، فونتی متفاوت و طرح ستونی متفاوت چاپ می‌گردند. بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات برای نوشتن رپورتاژ آگهی‌ها به استخدام نویسندگان و فریلنسرها (دورکارها) اقدام می‌کنند. تفاوت اصلی بین مقاله‌های عادی و رپورتاژ آگهی‌ها در این است که معمولاً در رپورتاژ آگهی مشتریان تصدیقی برای محتوا در اختیار دارند، چیزی که غالباً در مقاله‌های عادی یافت نمی‌شود.

فعالیتی مشابه با مطالب ذکر شده خلق مواردی است که مشابه با رسانه‌های سنتی باشد (برای مثال، روزنامه یا مجلات)، اما در اصل توسط یک کمپانی و با هدف بازاریابی محصولش تولید شده است. یک مثال آشنا و قابل لمس، مجلاتی است که برخی از ایرلاین‌ها در طول پرواز در اختیار مسافران قرار می‌دهند، که احتمالاً در مورد مقاصدی است که همان شرکت هواپیمایی به آن‌ها پرواز می‌کند.

تلویزیون

رپورتاژ آگهی‌های تلویزیونی از تبلیغات معمولی تلویزیونی کمی طولانی‌تر هستند. این نوع از رپورتاژها غالباً در کانال‌های ماهواره ای پخش می‌شوند، چرا که ارزان‌تر از شبکه‌های عادی محسوب می‌شود. رپورتاژ آگهی‌های تلویزیونی ممکن است به منظور افزایش ارزش در نزد مخاطبان، از یک خط داستانی پیروی کند. همین موضوع باعث علاقه مند نگه داشتن مخاطب برای مدت زمان بیشتری خواهد شد.

برنامه‌هایی که در طول روز پخش می‌شوند و حاوی گفتگویی کوتاه و معمولی هستند، اکثراً برای جذب بینندگان زن طراحی شده اند. این نوع از رپورتاژها اغلب از بخش‌هایی که ارائه کننده‌ی محصول، خدمات و یا پکیج خاصی از طرف آن کسب و کار می‌باشد، تشکیل شده است. یک نماینده از جانب آن کسب و کار با یک مجری گفتگو و احتمالاً پیشنهادات ویژه برای مخاطبان خواهد داشت.

رادیو

در رادیو، رپورتاژ آگهی می‌تواند گفتگویی مابین گوینده و نماینده‌ی کمپانی تبلیغ کننده باشد. این نوع از رپورتاژ احتمالاً شامل ارائه‌ی نظرات مثبت مشتریان و تأییدهای گوینده خواهد بود. موارد تبلیغ شونده می‌تواند بسیار متفاوت باشد: تلفن‌های همراه، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خدمات مالی، خدمات خودرو، آژانس‌های مسافرتی و حتی کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی پیش رو.

فواید رپورتاژ آگهی

  • با رپورتاژ به اندازه‌ی یک مقاله‌ی کامل برای معرفی برند فرصت وجود دارد.

همانطور که ذکر شد رپورتاژ آگهی در اصل یک مقاله است که بیشتر در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود. به دلیل اینکه رپورتاژ یک مقاله‌ی کامل را به شما اختصاص می‌دهد، قطعاً فرصت بیشتری برای بیان مطالب مختلفی که مد نظرتان است خواهید داشت. در رپورتاژ زمینه‌ی معرفی کامل برند و حتی ایجاد علاقه به برند مورد نظر برای مشتریان فراهم است. البته لازم است در تولید رپورتاژ بسیار دقت شود تا بتواند جذابیت لازم را ایجاد کند.

  • مخاطبان بیشتری شما را خواهند دید.

به دلیل اینکه رپورتاژ در زمره‌ی محتواهای اصلی وب‌سایت هدف قرار می‌گیرد، مخاطب به آن به چشم یک تبلیغ نمی‌نگرد؛ بنابراین آن‌را مطالعه خواهد کرد. پس ضروری‌ترین کاری که لازم است انجام گردد انتخاب یک عنوان جذاب برای مقاله به منظور جذب بیشتر مخاطبان به سمت مقاله است.

رپورتاژ آگهی
  • رپورتاژ به کسب و کار شما اعتبار می‌بخشد.

به طور ناخودآگاه فاکتور اعتبار یکی از مهم‌ترین مواردی است که در گروه فاکتورهای مهم برای فروش بیشتر قرار می‌گیرد. رپورتاژ آگهی از برند شما و یا خدماتتان در وب‌سایت‌ها و رسانه‌های معتبر، به یقین باعث اعتماد سازی خواهد شد.

  • رپورتاژ آگهی مقرون به صرف است.

در مقایسه با انواع دیگر تبلیغات، رپورتاژ آگهی از قیمت کمتری برخوردار است. برای مثال اجاره‌ی یک بنر در محلی خاص قطعاً هزینه‌های گزاف را به همراه خواهد داشت.

  • رپورتاژ به بهبود سئو کمک خواهد کرد.

تاریخ انتشار : 12 مارس 2020

موضوع : articleآموزش سئو

admin : ابوالفضل دانش ، مشاور ارشد بازاریابی دیجیتال

برگزارکننده بیش از 30 دوره عمومی و خصوصی در زمینه های بازاریابی و فروش دیجیتال / سخنران بیش از 10 کنفرانس و همایش دولتی و خصوصی , مشاور تجارت الکترونیک بیش از 40 شرکت تجاری و سازمان دولتی

تماس مستقیم : 284294-021

تخصص ها : SEO , SEM , SMM , PPC , Email marketing , Adverting

مطالب مرتبط

دیدگاه شما و دیگر کاربران

*

code