سئـوتک

معتبرترین مرکز خدمات سئو در ایــران

Professional Electronic Marketing Agency

با ما تماس بگیرید ( 10 خط ویژه )

بک لینک چیست؟

بک لینک یکی از پراستفاده ترین کلمات در دنیای بهینه سازی وب‌سایت یا همان سئو است. بسیاری از بلاگرهایی که به تازگی یک وبلاگ یا وب‌سایت را شروع کرده اند مایلند بدانند بک لینک دقیقاً چیست. از آنجایی که بک لینک‌ها در سئو بسیار ضروری محسوب می‌شوند در این مطلب از وب‌سایت ابوالفضل دانش به بررسی مفهوم بک لینک و مزایای آن خواهیم پرداخت.

بک لینک (Backlink) لینکی از وب‌سایت‌های دیگر است که به یک وب‌سایت و یا صفحه‌ی وب ارجاع داده می‌شود. در واقع بک لینک‌ها لینک‌های ورودی به یک صفحه‌ی وب هستند. زمانی که یک صفحه‌ی وب به هر صفحه‌ی دیگری لینک می‌شود، بک لینک اتفاق افتاده است.

بک لینک

در گذشته بک لینک‌ها معیار اصلی رتبه‌ی یک صفحه‌ی وب به شمار می‌رفتند. بدین صورت که صفحه ای با تعداد زیادی از بک لینک غالباً در تمامی موتورهای اصلی جستجو از قبیل گوگل رتبه‌ی بالاتری را به خود اختصاص می‌داد. این موضوع امروزه نیز تا حدود زیادی مصداق دارد. کمیت، کیفیت و مرتبط بودن بک لینک‌ها در زمره‌ی معیارهایی قرار دارند که موتورهای جستجو نظیر گوگل برای ارزیابی اهمیت آن صفحه در نظر می‌گیرند. رتبه‌ی صفحه امتیاز هر صفحه را بر اساس نحوه‌ی ارتباط میان تمامی صفحات محاسبه می‌کند. رتبه‌ی صفحه همینطور یکی از متغیرهایی است که مشخص می‌کند یک صفحه‌ی وب در نتایج جستجو چقدر می‌بایست بالا باشد.

بک لینک‌ها مدت زمان زیادی است که به عنوان بخش مهمی در الگوریتم‌های موتورهای جستجو شناخته می‌شوند و این روند در آینده هم برقرار خواهد بود. یکی از مواردی که بسیار در مبحث سئو مطرح است و در واقع در زمره‌ی وظایف مشاور سئو قرار دارد ساختن بک لینک‌های معتبر است. قاعدتاً مشاور سئو در ساختن لینک‌هایی که به وب‌سایت شما ارجاع داده شوند در جهت کسب رتبه‌ی بالاتر در صفحه‌ی نتایج جستجو اقدام خواهد کرد. همانطور که می‌دانید تمامی بک لینک‌ها ارزشمند نیستند، ممکن است یک بک لینک خوب از هزاران بک لینک بی‌کیفیت اثرگذارتر باشد. لازم به ذکر است بک لینک با کیفیت و تأثیرگذار هزینه‌ی قابل توجهی به همراه دارد.

مزایای بک لینک

قبل از آنکه در مورد مزایای بک لینک صحبت کنیم، لازم است بدانید موارد زیادی درباره‌ی بک لینک در طول یکی دو سال اخیر تغییر کرده اند. در گذشته حتی بک لینک‌های بی کیفیت به بالاتر رفتن رتبه‌ی یک سایت کمک می‌کردند. اما از زمانی که گوگل الگوریتم خود به نام پنگوئن را روانه‌ی بازار کرد، دید موجود به بک لینک به کلی تغییر کرد. همه چیز در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل را با کلیک بر روی لینک مطالعه کنید.

داشتن بک لینک از سایت‌های با کیفیت بسیار مهم است و از آن مهم‌تر قرابت معنایی بک لینک‌ها با موضوع اصلی سایت است. به طور مثال اگر دارای یک وب‌سایت مربوط به ماهی هستید ولی بک لینک شما مربوط به میمون‌هاست، باید بگوییم مسیر درستی را پیش نگرفته اید، چرا که این گونه بک لینک‌ها هیچ استفاده ای برای شما نخواهند داشت. هدف شما می‌بایست لینک گرفتن از سایت‌های معتبر و مرتبط باشد.

در ادامه با مهم‌ترین مزایای بک لینک آشنا خواهیم شد:

بهبود رتبه بندی ارگانیک

بک لینک‌ها به کسب رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو کمک می‌کنند.

نکته‌ی مهم: “SERP” مخفف عبارت “Search Engine Result Page” و به معنای صفحه‌ی نتایج موتور جستجو است. این صفحه صرفاً چیزی که مردم در گوگل می‌بینند را بازتاب می‌دهد. اگر محتوای شما از دیگر سایت‌ها لینک بگیرد، آن محتوا به طرز ویژه ای رتبه‎ی بالاتری در نتایج جستجو را از آن خود خواهد کرد. هدف شما می‌بایست خلق لینک‌هایی به تک تک پست‌ها و صفحات باشد و این لینک‌ها می‌بایست کاربر را به صفحه‌ی اصلی متصل کنند.

ایندکس سریع‌تر

ربات‌های موتور جستجو از طریق دنبال کردن بک لینک‌ها از صفحات وب موجود، صفحات وب جدید را کشف می‌کنند. تنها زمانی که آن‌ها سایت شما را کشف کنند می‌توانند به صورت مؤثری به جستجوی آن پرداخته و آن‌را به کاربر ارائه کنند.

ترافیک ارجاعی

یکی از مهم‌ترین مزایای بک لینک‌ها کمک به کسب ترافیک ارجاعی است. ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) روش گزارش دهی گوگل در مورد بازدیدهای سایت است که از منابعی خارج از موتور جستجوی خودش انجام گرفته باشند. به عبارت دیگر ترافیکی که توسط ورود کاربران از طریق دیگر سایت‌ها به سایت شما جذب می‌شود ترافیک ارجاعی نام دارد. اساساً کاربری که مشغول خواندن یک پست است ممکن است بر روی آن کلیک کند. از آنجایی که افرادی که بر روی لینک کلیک می‌کنند کاملاً داوطلبانه این کار را انجام می‌دهند، می‌توان گفت هدفمندتر هستند و به نظر نمی‌رسند تمایلی به ترک سریع صفحه داشته باشند. به همین دلیل معمولاً ترافیک ارجاعی ترافیکی هدفمند تعریف می‌شود.

چطور بک لینک خلق کنیم؟

بسیار خوب اکنون که با مفهوم واژه‌ی بک لینک و ارتباطش با بهینه سازی وب‌سایت آشنا شدیم بهتر است به بررسی تکنیک‌های ساده ای در ساختن بک لینک‌های جدید بپردازیم. با کلیک بر روی لینک می‌توانید بهینه سازی وب‌سایت یا سئو چیست را بیشتر مطالعه کنید. همواره به یاد داشته باشیم نکته ای که بسیار مهم است تعداد بک لینک‌ها نیست، بلکه کیفیت آن‌هاست. اگر از برخی سرویس‌های غیر رایگان که لینک به سایت شما می‌سازند استفاده می‌کنید احتمال اینکه توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شوید بسیار زیاد است. بنابراین سؤال زیر مطرح می‌گردد:

راه‌های ساخت بک لینک با کیفیت چیست؟

  1. نوشتن مقاله‌ها و مطالب با کیفیت

اگر مایلید دیگران به صفحات شما لینک کنند می‌بایست دلیلی برای انجام این کار به آن‌ها بدهید. بهترین دلیل می‌تواند یک مطلب بسیار خوب باشد. اگر مطلب شما مفید و لذت بخش باشد افراد برای لینک کردن به آن بسیار راغب خواهند بود. اما چطور یک مطلب عالی بنویسیم؟ در ادامه نکته‌هایی آورده شده است که به شما در مورد این موضوع کمک خواهد کرد:

سعی کنید مشکل را حل کنید. دلیل خواندن یک محتوا برای بسیاری از افراد تنها یافتن راه حل است. مطمئن شوید که معضل را به طور دقیق مطرح کرده و نحوه‌ی حل آن‌را نیز به آن‌ها آموزش دهید.

مطلبی بنویسید که خواندنش آسان باشد. جملات خود را کوتاه و ساده بنویسید. مطلب خود را با اضافه کردن عکس‌ها و تیترهای زیاد و دیگر موارد بخش بخش کنید.

زاویه‌ی دیدی منحصر بفرد داشته باشید.

مطلب خود را معتبر سازید. مردم علاقه به یادگیری از افرادی دارند که در موضوع مورد نظر صاحب اعتبار هستند. می‌توانید با این گونه افراد مصاحبه کرده و گفته‌های آن‌ها را نقل قول کنید.

تاریخ انتشار : 12 مارس 2020

موضوع : articleآموزش سئو

admin : ابوالفضل دانش ، مشاور ارشد بازاریابی دیجیتال

برگزارکننده بیش از 30 دوره عمومی و خصوصی در زمینه های بازاریابی و فروش دیجیتال / سخنران بیش از 10 کنفرانس و همایش دولتی و خصوصی , مشاور تجارت الکترونیک بیش از 40 شرکت تجاری و سازمان دولتی

تماس مستقیم : 284294-021

تخصص ها : SEO , SEM , SMM , PPC , Email marketing , Adverting

مطالب مرتبط

دیدگاه شما و دیگر کاربران

*

code