سئوی off page چیست؟
این کلمه دلالت بر تکنیک هایی دارد که میتوانند به منظور بهبود بخشیدن به جایگاه وبسایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو شود، به کار گرفته شوند. خیلی از مردم خیال میکنند که این موضوع فقط به لینکها بستگی دارد اما در عمل اینطور نیست. در واقع این شکل از بهینه سازی، این موضوع بستگی به پارامتر های غیر بصری بسیاری هم دارد که در ماورای طراحی سایت و لینک ها قرار دارند.
اجازه بدهید از ابتدا شروع کنیم…
سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟
فرایند سئو به فرایندی اطلاق میشود که هدف آن بهینه سازی سایت به منظور پیدا کردن یک جایگاه مناسب و درخور در موتورهای جستجو است. سئو بسیار مهم است؛ نه تنها برای پیدا کردن خواننده ها و بینندگان مرتبط، بلکه به منظور بالابردن ارزش وبسایت و توسعهی برند.
موتور های جستجو از الگوریتم پیچیده ای برای تعیین سایت های قابل ایندکس و نمایش آنها در نتایج جستجوها استفاده میکنند. سئو زبان سخن گفتن با موتورهای جستجو به شکلی قابل درک برای آنها و همچنین ارائهی اطلاعاتی به آنهاست که به آن احتیاج دارند.
سئوی On-page یا سئو داخل سایت
این عبارت به کارهایی اشاره دارد که باید در ظاهر و شمایل سایت انجام شود تا وبسایت را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نماید و مهم ترین پارامترهای آن عبارتند از:
تایتل ها و توضیحات بهینه
ساختار مناسب URL
شمایل کاربرپسند وبسایت (امکاناتی مانند نقشه سایت ومنوها)
لینکهای داخلی بهینه
قالب نوشتار سایت (h1,h2, bold)
تصاویر بهینه (اندازهی تصاویر، حجم تصاویر و استفاده از تگ ALT)
صفحهی مناسب و کاربرپسند برای خطای 404
سرعت بالا آمدن بالای صفحات
وجود تاییدیهی گوگل در تمامی صفحات وبسایت
مطالب تازه و با کیفیت (این مورد مهم ترین پارامتر سئو است)
لینک های خارجی مناسب (عدم وجود لینکهای خراب و یا لینک به سایت های مخرب)
سئوی Of-page یا سئو خارج از سایت
این شکل از سئو کاملا بر خلاف سئوی on page به مواردی در حارج از وبسایت بازخواهد گشت. مواردی از جمله:
لینک از سایت های دیگر به وبسایت شما
رسانه های اجتماعی
بوکمارک های جمعی
ما تمام اینها را به شکلی مفصل توضیح خواهیم داد اما اجازه دهید ابتدا مزایای سئوی off page را برایتان ذکر کنیم
چرا سئوی of page مهم است؟
موتورهای جستجو در دهه های گذشته همگی به دنبال راهی برای نشان دادن نتیجهی درست به کاربران بوده اند. به منظور نیل به این مقصود فاکتور های کمی و کیفی on-page و off-page زیادی را در نظر گرفته اند.
سئوی of page به موتورهای جستجو دیدگاه روشنی در عقاید وبسایت ها و کاربران در تعیین اینکه چه سایتی بهتر است، اعطا نموده است. عموما وبسایتی دارای رجحان است که دارای لینک هایی به خودش از جانب وبسایت های دیگر باشد. این مساله دقیقا مانند تعداد بازخورد های یک شخص یا مطلب در در شبکه های اجتمایی (ماند لایک های فیسبوک، توئیتها، پین ها بر روی پینترست، +1 ها در گوگل و…) و همچنین با اشتراگ گذاری های کاربران در این شبکهها میباشد.
یک استراتژی موفق سئو و بهینه سازی سایت مزایای زیر را در اختیار مدیران وبسایت ها قرار میدهد.
افزایش رتبه ی کلی – رتبه ی وبسایت در نتابج جستجو بهتر خواهد شد و این به معنای ترافیک بیشتر است.
افزایش رتبه ی صفحات سایت – پیج رنک عددی مابین 0 تا 10 است که اهمیت یک وبسایت را در چشمان گوگل نمایان میسازد. این سیستمی است که آقای لری پیج (یکی از بنیان گذاران گوگل) اختراع کرده و یکی از دلایل موفقیت بالای گوگل در نشان دادن نتایج مرتبط به کاربران و جستجو کنندهها همین است. گوگل رتبهی صفحات توسط 250 عامل مختلف تعیین مینماید.
نمایش بیشتر مطالب – رتبهی بالاتر همچنین به معنای نمایش بیشتر مطالب نیز هست زیرا هنگامی که یک وبسایت در نتایج بالا قرار میگیرد ، لینکها، بازدیدهای بیشتر و بازخورد های بیشتری از جانب شبکه های اجتماعی دریافت میکند. این موضوع میتواند منجر به دومینوی تمام اتفاقات خوب برایتان شود.
لینک ساختن
دریافت لینک از سایتهای دیگر عمومی ترین روش برای سئوی off-page است. معمولا با ساختن لینک های خارجی برای وبسایت خود، شما سعی درجمع آوری رای های بیشتری برای رقابت با رقیبان خود خواهید داشت و با در اختیار داشتن رای های بیشتر، به رتبه ی بالاتری نیز خواهید رسید.به عنوان مثال اگر یک نفر همین مطلب را دوست داشته باشد و در وبلاگ یا وبسایت خودش به آن ارجاع دهد، موتور جستجو میفهمید که این صفحه حاوی مطلب مفیدی است.
در طول چندین سال وبمسترها سعی در ساختن لینک به وبسایتشان به منظور دستیابی به یک رتبهی بالاتر داشته اند که برای نیل به این هدف راههای مختلفی ابداع نموده اند. راهکارهایی از جمله:
دایکتوری وبلاگها – یک چیزی شبیه به صفحات زرد که در آن هر لینکی به یک سایت دیگر اشاره داشت.
امضاهای فروم ها و انجمن ها – خیلی از مردم فقط برای این هدف در فروم ها فعالیت میکنند و در امضایشان لینکی به سایت خودشان قرار میدهند.
لینک در نظرات – همان مفهوم امضا در انجمن های اینترنتی. بسیاری در سایت های دیگر کامنت میگذارند و در کامنت لینکی از وبسایتشان به جای میگذارند تا به این طریق لینکی برای خودشان دست و پا کنند. حتی بدتر از این، بعضی ها به جای اسم خودشان، اسم مطلب وبسایتشان را قرار میدادند تا نام لینک با محتوای لینک در ارتباط باشد و لذا ارزش لینک خود را از این طریق بالا ببرند.
دایرکتوری مطالب – با انتشار مطالبتان بر روی یک دایرکتوری مطالب شما میتوانید یک یا دو لینک برای سایتتان بسازید. برخی از این دایرکتوری ها فقط یک مطلب را میپذیرفتند در حالی که بسیاری دیگر پذیرای هر مطلبی بودند.
دایرکتوری مطالب اشتراکی – وبسایت هایی مانند hubpages و infobarrel به شما اجازهی انتشار مطالب را می دهند. انتشاراتی که شما در ازای آنها میتوانستید چند لینک برای سایت خود دریافت نمایید.
تبادل لینک – به جای سعی در انتشار مطالب شما میتوانستید با وبمسترهای دیگر در ارتباط باشید و تبادل لینک انجام دهید. به عبارت دیگر من لینک سایت شما را در وبسایت خودم قرار میدادم و شما هم همین عمل را برای سایت من انجام میدادید. در بعضی موارد این کار به صورت پیچیده تری انجام میشد و به عنوان مثال در روش تبادل لینک 3 کاناله، امکان ارائهی یک لینک در ازای دو لینک وجود داشت.
توجه داشته باشید که من به این دلیل از افعال گذشته استفاده میکردم که این کارها امروزه دیگر فایده ای ندارد. شما نباید حتی آنها را امتحان کنید زیرا ممکن است موتورهای جستجو شما را جریمه کنند (خصوصا موتور جستجوی گوگل)
تولد سئوی کلاه مشکی
لینک ساختن یک راه ساده برای متقاعد کردن الگوریتم های موتورهای جستجو بود و اسپمرهای بسیار زیادی سعی کردند که از این راه موجب بالا رفتن رتبهی وبسایتشان شوند که این مسئله موجب خلق چیزی شد که ما امروزه آنرا سئوی کلاه مشکی مینامیم.
گوگل در تشخیص فعالیت های کلاه مشکی ها امروزه بسیار هوشمند عمل میکند. با معرفی پروژه های پاندا و پنگوئن آنها امروزه میتوانند به خوبی از موتور جستجویشان در مقابل اسپمرها محافظت به عمل آورند. البته کماکان استثناعاتی وجود دارد اما آنها همیشه در حال بهبود بخشیدن الگوریتمشان هستند و بزودی الگوریتم آنقدری پیشرفت میکند که هیچکدام از این تکنیک ها کارا نباشند.
برای “دنبال کردن” یا “دنبال نکردن”
بعلاوهی مطالب مذکور و برای ارائهی یک راه مناسب برای ساختن لینک به وبمسترها بدون گذر از مشکلات ماوقع (به عنوان مثال در لینک هایی که توسط تبلیغات ساخته میشود) موتورهای جستجو مفهومی به نام لینک های “nofollow” ابدا کرده اند. این یک تگ ویژه است که میتوانید به یک لینک اضافه کنید. برای مثال:
<a href=http://www.somesite.comrel=”nofollow”>Some Site</a>
این تگ به موتورهای جستجو میگوید که این لینک را به عنوان یک رای برای سایت مقصد شمارش نکن..
با این ابزار شما میتوانید به موتورهای جستجو ثابت کنید که شما نه لینکی فروخته اید و نه تبادل لینک انجام داده اید.
به عنوان یک قاعدهی کلی شما باید به تمامی لینک های خارجی وبسایتتان که به آنها اعتماد کمل ندارید این تگ را اضافه نمایید . به تمام لینکهای موجود در بخش نظرات، به تمام لینکهای blogroll و تمام بنرهای تبلیغاتی.
اما یک لینک خوب چه لینکی است؟
پس اگر لینک های بالا لینک های خوبی نیستند، پس چه لینکهایی ارزشمند هستند؟
اول باید این قاعده را درک کنید که تعدا تعداد لینک به وبسایت شما مهم نیست بلکه کیفیت آنها نیز حائز اهمیت است.به عبارت دیگر این موضوع که چند وبسایت به شما لینک میدهند اصلا مهم نیست بلکه این مهم است که چه سایت هایی به شما لینک داده اند. به عنوان مثال لینک از جانب یک وبلاگ ساده دارای ارزش برابری با لینک از جانب روزنامهی نیویورک تایمز نیست.
سوال مشخص است: چگونه باید به این لینک ها دست یافت ؟
اگر این سوال را از گوگل بپرسید آنها خواهند گفت که لینک هایی که به سایت شما ارجاع میدهند باید لینک های طبیعی باشند. لینک های طبیعی لینک هایی هستند که نامشمان بر محتوایشان دلالت دارد. مثلا مالک یک وبسایت و یا وبلاگ از مطلبی در سایتی دیگر خوشش میآید و به آن مطلب لینک میدهد.
آیا این واقعا اتفاق میافتد یا آنکه اینهم یک راز دیگر است؟
البته که اتفاق میافتد اما رسیدن به این نقطه بسیار دشوار است. مثلا همین وبلاگ را در نظر بگیرید، لینک های خارجی زیادی به اینجا ساخته میشود زیرا وبمسرهای زیادی به این مطلب علاقه مند هستند. همچنین خود من نیز لینک های خارجی بسیاری ایجاد میکنم زیرا من هم تمایل به اشتراک آدرس مطالب مفید دیگران با کاربران خودم را دارم.این یک تبادل لینک طبیعی است زیرا برای رضایت کاربران انجام شده است و نه برای موتورهای جستجو.بهترین راه برای بدست آوردن لینک انتشار مطالب است. مطالبی متنی، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک و… که مردم آنها را دوست دارند و به آن لینک میدهند.
اگر لینک های طبیعی دقیقا همان هایی هستند که من در بالا بدان اشاره داشتم، لینک های دیگر در کدام دسته قرار میگیرند؟
انواع دیگر لینک ها در دستهی لینک های مصنوعی قرار میگیرند و با بکارگیری روش های ساخت لینک های مصنوعی قطعا شما از جانب موتور جستجو جریمه خواهید شد.
آیا انتشار مطالب میهمانان سایت یکی از روش های مجاز ساخت لینک است؟
این روش از لینک ساختن در صورتی مورد تایید است که صرفا با هدف لینک ساختن انجام نشود و آن را با همین هدف بیش از اندازه تکرار نکنید.
رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی نیز بخشی از سئوی off-site هستند و اگر به آن فکر میکنید باید بگوییم که این هم یکی از انواع روش های لینک ساختن است. اما باید بدانید که تمام این لینک ها دارای تگ nofollow هستند و لذا کاملا بی ارزش اند. البته این بدان معنا نیست که رسانه های اجتماعی کاملا بی تاثیر در رنک وبسایت شما هستند .
بوکمارکینگ و تبلیغات در شبکه های اجتماعی
بوکمارک های اجتماعی دیگر مثل گذشته رایج نیستند اما کماکان به عنوان یک راه مناسب برای افزایش ترافیک به کار میروند. بنا به سلیقه تان میتوانید شبکه های اجتماعی بسیاری برای این کار پیدا کنید؛ شبکه های اجتماعی مانند like reddit.com, digg.com, stumbleupon.com, scoop.it و غیره.
جمع بندی
سئوی off-page دقیقا به اندازهی سئوی on-page مهم است. اگر میخواهید سئو و بهینه سازی سایت خوبی برای سایت خود بدست آورید باید بر روی هردو نوع سئو سرمایه گذاری کنید.هنگامی که به لینک ساختن فکر میکنید هیچگاه راه ساده تر را انتخاب ننمایید ، بلکه سعی کنید که از سایت های معتبر لینک بگیرید. هرچه ارزش یک لینک بیشتر باشد، بدست آوردن آن نیز مشکل تر خواهد بود.
در گذشته میتوانستید به سادگی هزاران لینک را دریافت کنید و در نتیجهی آن رتبه ی وبسایت خود را بالا ببرید اما حالا قضیه فرق کرده است و این کار مستلزم تلاش بسیار بیشتری است. پیشنهاد من به شما این است که بیخیال قضیهی لینک ساختن شوید، تمام تلاشتان را به منظور ساختن یک وبسایت بهتر به کار بگیرید و بعد از آن اتفاقات خوب برایتان پیش خواه آمد.
ابوالفضل دانش گروه مهندسی سئوتک
تاریخ انتشار : 25 آوریل 2016
موضوع : آموزش سئو • اخبار سئو • بازاریابی الکترونیک • مقالات سئو • واژه شناسی سئو